obnovenie dopravy na gemerských tratiach

Peter Páteček
Autor petície

/ #78 Ani tisícky podpisov pod petíciou nepomohli obnoviť vlakovú dopravu

2015-06-10 17:04

Petíciu za obnovu železničnej osobnej dopravy, ktorú minulý rok v novembri inicioval Rožňavčan Peter Páteček, podpísalo vyše 4–tisíc obyvateľov regiónu Gemera. O tom, či na požadovaných trasách obnovia železničnú dopravu, rozhodlo ministerstvo dopravy.

GEMER. V novembri minulého roka podnietil Peter Páteček z Rožňavy vznik petície za obnovu železničnej dopravy na tratiach.

Aj vďaka podpore primátorov a starostov dotknutých miest a obcí petíciu do konca februára podpísalo 4420 občanov.

Petícia nakoniec putovala na ministerstvo dopravy.
Názory na petíciu boli rôzne

Ako uviedol predseda petičného výboru Páteček začiatkom februára, názory a reakcia na jeho petíciu boli zmiešané.

Najviac podpisov na podporu obnovenia železničnej dopravy sa podarilo získať v mestách a obciach na trati z Plešivca do Muráňa.

Na tejto trati bola železničná doprava zastavená v roku 2011, domácim obyvateľom spoje chýbajú.

Vlakové spojenie osobnej dopravy na tratiach z Rožňavy do Dobšinej a z Plešivca do Slavošoviec bolo zastavené v úvode roku 2003.

Páteček poukázal aj na to, že za 12 rokov bez vlakov si ľudia na železnice už odvykli.
Ministerstvo dopravy petíciu neschválilo

Petícia občanov za obnovenie železničnej osobnej dopravy na gemerských lokálnych tratiach nebola úspešná.

Ako tvrdí Páteček, podobné petície sa v minulosti objavili už v niekoľkých regiónoch a neboli úspešné.

„V súčasnosti je akcia ukončená a je rozhodnuté. V tomto okamihu nemá význam v nej pokračovať,“ dodal k neúspešnej petícii Páteček.
Podľa ministerstva dopravy by boli vlaky nevyužité

Ministerstvo v odpovedi na iniciatívu občanov viackrát zdôraznilo, že železničná doprava je vhodná predovšetkým  tam, kde sú silné prepravné prúdy a región Gemera  podľa ministerstva takýmito prúdmi preukázateľné nedisponuje.

Petícii bolo taktiež vytknuté to, že železničnú dopravu prioritne vnímali ako nástroj využitia zľavy pre študentov a dôchodcov.  Páteček naopak ministerstvu dopravy vyčíta, že nikde nie je definované, čo sú to silné prepravné prúdy.

„Železničná osobná doprava dnes funguje na mnohých tratiach, kde preukázateľne neexistujú silné prepravné prúdy cestujúcich,“ hovorí iniciátor petície Páteček.
Železničné trate stále udržiavajú

Obnovenie železničnej osobnej dopravy požadované petíciou bolo otázkou skôr politického rozhodnutia.

Železničné trate sú prevádzkované a podľa vyjadrenia Železníc SR nič nebráni obnoveniu osobnej dopravy.

Železnice Slovenskej republiky doteraz udržiavajú trate v Gemeri a v roku 2014 na ich údržbu a prevádzku vynaložili cez 2 milióny eur.

„Osobná doprava je stratová aj všade inde, a aj na hlavných tratiach si nedokážu na seba zarobiť ani rýchliky. Ale tam, kde si ministerstvo osobnú dopravu objedná a zaplatí, tam železničná spoločnosť dopravu zabezpečí,“ konštatoval Peter Páteček.

článok