Zákaz predaja tzv. zábavnej pyrotechniky (STOP petardám)
právnik |
/ #992018-03-31 17:13Zaujal ma článok o nebezpečných ťažkých kovoch v zábavnej pyrotechnike. Nakoľko (zatiaľ) nášmu právnemu systému pomerne dôverujem, uvedomil som si, že musí existovať nejaké zákonné opatrenie, ktorým sa bude postihovať takéto ohrozovanie ľudí jedmi. Dlho som našu právnu úpravu analyzoval a napokon som prišiel k záverom. Upozorňujem, že je to iba môj osobný právny názor a nemusí byť správny. Podľa ods. 43 preambuly smernice Európskeho parlamentu a Rady 2013/29/EÚ z 12. júna 2013 o harmonizácii zákonov členských štátov týkajúcich sa sprístupňovania pyrotechnických výrobkov na trhu by mali členské štáty prijať všetky opatrenia s cieľom zabezpečiť, že pyrotechnické výrobky bude možné uvádzať na trh iba vtedy, ak neohrozia zdravie a bezpečnosť osôb. V súlade s touto smernicou sa prijalo nariadenie vlády č. 70/2015 Z. z. o sprístupňovaní pyrotechnických výrobkov na trhu. Treba upozorniť, že podľa čl. 13 ods. 2 Ústavy Slovenskej republiky možno povinnosti ukladať o.i. aj tzv. aproximačným nariadením vlády podľa čl. 120 ods. 2. Aproximačné nariadenie vlády je také nariadenie vlády, ktorým sa implementuje právo EÚ do nášho právneho prostredia (za určitých podmienok - aproximačným nariadením vlády nemožno upraviť každú právnu oblasť). Nariadenie vlády č. 70/2015 Z. z. o sprístupňovaní pyrotechnických výrobkov na trhu je aproximačným nariadením vlády, nakoľko sa vyhlasuje podľa § 2 ods. 1 písm. g) a h) zákona č. 19/2002 Z. z., ktorým sa ustanovujú podmienky vydávania aproximačných nariadení vlády Slovenskej republiky. To znamená, že týmto nariadením možno ukladať povinnosti. Podľa § 6 písm. a) nariadenie vlády č. 70/2015 Z. z. o sprístupňovaní pyrotechnických výrobkov na trhu medzi povinnosti výrobcu patrí zabezpečiť pri uvedení pyrotechnického výrobku na trh, aby bol pyrotechnický výrobok navrhnutý a vyrobený v súlade so základnými bezpečnostnými požiadavkami. Tieto požiadavky sú uvedené v prílohe č. 1 daného nariadenia. Podľa odseku 5, písm. a) bodu 2 prílohy č. 1 musí byť zábavná pyrotechnika vyrobená len z materiálov, ktoré minimalizujú riziko poškodenia zdravia, majetku a životného prostredia úlomkami. Na prvý pohľad sa môže zdať, že sme našli opatrenie, ktoré sme hľadali. Ja tu však vidím dva teoretické problémy. 1. Riziko poškodenia zdravia, etc., o ktorom sa hovorí, nesmie podľa opatrenia nastať pôsobením úlomkov. Tu by sme mohli zvoliť viacero princípov a právnych výkladov, ako sa k pojmu úlomok postaviť. Ak by sme vzali do úvahy čisto gramatický výklad, pomohol by nám výklad pojmu úlomok podľa KSSJ. Podľa KSSJ je úlomok odlomený kúsok (úlomky skaly, úlomky horniny). Problém nevidím ani tak v pojme kúsok, nakoľko slovo kúsok je zdrobenia pre slovo kus. Dá sa uplatniť pre kúsky hornín, ktoré rádovo dosahujú priemer 2 cm, ale aj pre drobné čiastočky s priemerom menším ako 1 mm. Problém by som videl v slove odlomený. Odlomené čiastočky mohli vzniknúť iba pôsobením nejakej sily, ktorá ich lámaním oddelila od väčšieho kusu. Podľa doktora Rohovca z Geologického ústavu AV ČR, ktorý problém opisuje, však jedovaté častice vznikajú chemickou reakciou. Na druhej strane, teória práva nepozná iba gramatický výklad. Správny výklad má obsahovať všetky výkladové metódy a gramatický sa iba najčastejšie používa. Samozrejme, nie všetky výkladové metódy sa dajú vždy použiť a v tomto prípade sa dá okrem gramatického dobre využiť teleologický výklad. Pri teleologickom výklade zisťujeme objektívny účel právnej normy, čiže zisťujeme, aký účel má dané opatrenie priniesť. Možno konštatovať, že účelom našej právnej normy bolo uviesť základné referenčné požiadavky na ochranu zdravia pri manipulácii so zábavnou pyrotechnikou a teda ochrániť ľudí pred rizikami, ktoré spôsobuje zlý stav výbušných predmetov a zábavnej pyrotechniky. Tu by sme prišli k záveru, že je v princípe jedno, či nám otravu ťažkými kovmi spôsobí úlomok s priemerom 30 cm, alebo častica s priemerom 0,001 cm. Výsledok, teda poškodenie zdravia, bude rovnaký. Teleologickým výkladom by sme dospeli k presvedčeniu, že danú právnu normu na našu situáciu aplikovať možno. Tu teda dochádza ku konfliktu dvoch výkladových metód. Výkladové metódy treba vždy používať spolu a riadiť sa zdravým rozumom. Ja ako sudca by som sa priklonil k teleologickému výkladu, avšak sú sudcovia a prokurátori, ktorí za každých okolností presadzujú dominanciu pozitívneho práva (viď Štefan Harabin). Takže opäť sa môže výsledok líšiť od sudcu k sudcovi. 2. Druhý teoretický problém vidím v samotnej formulácii kriminalizovaného správania. Opäť tu môžeme uplatniť gramatický a teleologický výklad. Formuláciu minimalizujú riziko poškodenia ... úlomkami môžeme chápať tak, že neprijateľné je iba riziko poškodenia zdravia priamym pôsobením úlomkov a takisto aj tak, že neprijateľné je riziko poškodenia zdravia pôsobením úlomkov - avšak pôsobením nejakého prostredníka, receptora, ktorý škodlivú reakciu prenesie. Moje slová vyznievajú zložito, avšak poďme opäť do praxe. Opäť sa dostávame k pojmu úlomok. Tento pojem sa dá podľa mňa chápať iba tak, že ide o časticu (jej veľkosť nechajme bokom), ktorá sa uvoľnila (spôsob uvoľnenia nechajme bokom) z nejakej väčšej hmoty. Tou väčšou hmotou bude zábavná pyrotechnika; resp. petarda, z ktorej sa úlomok uvoľnil. Ak s mojou poslednou vetou nesúhlasíte, uvedomte si, že ak by sme pripustili, že úlomok môže byť aj z iného telesa, potom by sme za porušenie normy mohli označiť aj situáciu, kedy dôjde k poškodeniu zdravia pôsobením úlomku z úplne inej petardy. Je zrejmé, že pojem úlomok sa vzťahuje iba na petardu, z ktorej bol uvoľnený. Problém je v tom, že častice, ktoré poškodzujú zdravie (bárium, stroncium), nepochádzajú priamo z petardy. Za úlomok z petardy, teda časticu, ktorá sa nachádza priamo v petarde by sme mohli označiť železo a horčík. Keď železo a horčík vyletia do vzduchu a zhoria, vytvoria (zrejme nejakou chemickou reakciou) nebezpečné ťažké kovy ako bárium a stroncium. K poškodeniu zdravia dôjde až pôsobením týchto látok, nie priamo pôsobením úlomkov. Úlomok poškodenie zdravia priamo nespôsobí, spôsobí ho však procesom, ktorý vyvolá a bez ktorého by proces nenastal. Ak by sme použili gramatický výklad, prišli by sme k záveru, že k poškodeniu zdravia môže dôjsť iba priamym pôsobením úlomkov. Teda by k porušeniu normy zjavne nedošlo. Ak by sme však použili teleologický výklad, opäť by sme usúdili, že je úplne jedno, či sa nám zdravie poškodí takou alebo onakou chemickou látkou, výsledok bude rovnaký. Čiže výsledok sa môže líšiť od sudcu k sudcovi.
|
|
PETÍCIA: ZA SKUTOČNÚ OCHRANU ČLOVEKA A JEHO ŽIVOTNÉHO PROSTREDIA
Petícia za zastavenie nebezpečnej zmeny ústavy
Petícia za zachovanie dostupnosti liekov na zriedkavé a onkologické ochorenia_Zásadná pripomienka SAZCH a pacientov k návrhu Vyhlášky pre stanovenie prahovej hodnoty posudzovaného lieku
Verejná výzva na podporu Žiadosti OZ Mier Ukrajine podanú na Generálnu prokuratúru, aby preverila konanie Roberta Fica v Moskve
ŽIADOSŤ O ODVOLANIE JÁNA MIKASA Z POZÍCIE RIADITEĽA "ÚVZ"
Otvorený list akademickej obce vláde SR
Otvorený list vláde Slovenskej republiky od zamestnancov rezortu školstva
PETÍCIA ZA VYHLÁSENIE REFERENDA O PREDČASNÝCH PARLAMENTNÝCH VOĽBÁCH
Zastavme výstavbu spaľovne odpadu v Hontianskych Tesároch, okr. Krupina
Je tu niečo, čo chcete zmeniť?
Zmena sa nestane tým, že zostaneme ticho. Autor tejto petície sa postavil a podnikol kroky. Spravíte to isté? Vytvorte petíciu a začnite so spoločenským hnutím.
Začnite svoju vlastnú petíciuIné petície, ktoré by vás mohli zaujímať
Peticia za Viktora Beranka (nové verejné výberové konanie)
10189 Vytvorené: 2025-08-29
Výzva na odvolanie riaditeľa SIS Pavla Gašpara
2340 Vytvorené: 2025-09-01
Za zdravie si platíme, nerozhodujte za nás
1283 Vytvorené: 2025-08-29
Za ochranu slobody slova a prejavu alebo Danny Kollar ani žiadny bloger do väzby nepatrí.
894 Vytvorené: 2025-08-19
Petícia za legislatívne obmedzenie registrácie na sociálne siete pre deti mladšie ako 16 rokov, registrácia len s OP a s biometriou tváre a efektívne riešenie obchádzania pravidiel
3428 Vytvorené: 2025-04-16
Petícia za okamžité zrušenie zámeru predať budovu bývalého gymnázia v Hnúšti a jej zachovanie pre potreby občanov mesta Hnúšťa
734 Vytvorené: 2025-08-25
Petícia za zrušenie celoplošného zákazu obiehania nákladných vozidiel na slovenských cestách a za zavedenie časovo a úsekovo obmedzeného zákazu
795 Vytvorené: 2025-08-17
Výzva na ukončenie spoluprác s izraelskými kultúrnymi inštitúciami a Slovenským inštitútom v Jeruzaleme
212 Vytvorené: 2025-09-08
Petícia za zastavenie nebezpečnej zmeny ústavy
6101 Vytvorené: 2025-06-02
Zachovajme dostupnosť sonografie prsníkov a mamografie
2274 Vytvorené: 2025-06-23
Petícia za zrušenie strany Progresívne Slovensko.
21583 Vytvorené: 2024-01-25
PETÍCIA ZA VYHLÁSENIE REFERENDA O PREDČASNÝCH PARLAMENTNÝCH VOĽBÁCH
1525 Vytvorené: 2024-09-25
Petícia za odstránenie zásadných nedostatkov v ustanoveniach zákona o životnom prostredí.
144 Vytvorené: 2025-08-02
Budúcnosť vzdelávania v maďarskom jazyku v Košiciach
1228 Vytvorené: 2025-07-04
PETÍCIA: ZA SKUTOČNÚ OCHRANU ČLOVEKA A JEHO ŽIVOTNÉHO PROSTREDIA
2742 Vytvorené: 2025-06-12
Petícia za zachovanie 1. septembra (Deň Ústavy SR) a 17. novembra (Deň boja za slobodu a demokraciu) ako dní pracovného pokoja
114 Vytvorené: 2025-08-25
PETÍCIA ZA SLOVENSKO BEZ VETERNÝCH PARKOV
14859 Vytvorené: 2025-05-12
Nesúhlasím s výstavbou veternej elektrárne v Stupave.
1275 Vytvorené: 2024-10-18
Verejná výzva viceprimátorovi mesta Spišská Nová Ves, poslancovi Národnej rady Slovenskej republiky PaedDr. Dávidovi Demečkovi, PhD.
87 Vytvorené: 2025-09-18
PETÍCIA ZA ZACHOVANIE RIADITEĽKY MŠ GLABAVÉHO 5 VO FUNKCII
77 Vytvorené: 2025-09-02